06 Noiembrie 2017Sursa: I.P.J. Sălaj

PACHET DE PROPUNERI PENTRU ÎNTĂRIREA AUTORITĂȚII PERSONALULUI MAI

Cele mai frecvente proceduri de acțiune ale polițiștilor care privesc direct interacțiunea cu cetățenii și anume legitimarea, încătușarea, conducereala sediul poliției se introduc în Legea de funcționare a Poliției, pentru a fi cunoscute de toți cetățenii.

De asemenea se introduc trei noi infracțiuni

1. Devine infracțiune împiedicarea polițistului să-și exercite obligațiile

de serviciu referitoare la luarea unor măsuri pentru:

a) constatarea săvârșirii, în flagrant, de infracțiuni sau contravenții,

b) ocrotirea vieții, sănătății și integrității corporale a persoanelor aflate într-o

stare de pericol,

c) legitimarea, controlul corporal, al bagajelor și al vehiculului sau conducerea unei persoane la sediul poliției ori al altui organ de stat.

• Pedeapsa propusă este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă.

2. Întrebuințarea în public de cuvinte, expresii ori gesturi jignitoare

sau obscene în mod nemijlocit la adresa unui organ de urmărire penală

sau de ordine publică, aflate în exercitarea atribuțiilor de serviciu devine infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

3. Continuarea săvârșirii unor fapte prin care se tulbură folosinţa locuinţei locatarilor dintr-un imobil, prin ignorarea avertismentelor lansate de agentul constatator și după aplicarea amenzii prevăzute de lege, se va pedepsi cu închisoare de la 3 luni sau 2 ani.

• Cele mai dese situații, se referă la:

- redarea de muzică, la intensitate mare, în imobile cu destinația de locuinţe;

- organizarea de petreceri cu caracter privat în spațiul public, în proximitatea imobilelor cu destinația de locuințe.

Crește sancțiunea pentru refuzul de legitimare de la amendă cuprinsă între 100 și 500 de lei la amendă cuprinsă între 500 și 1.500 de lei.

În condițiile în care în cazul controlului polițistului rutier, lipsa documentelor se sancționează cu amendă de până la 1.000 de lei, de multe ori fiind vorba de persoane care uită aceste documente, cu atât mai mult în cazul în care ne referim la un refuz, la o intenție clară de a nu răspunde unei solicitări legitime a polițistului, această faptă trebuie sancționată mai drastic.

 

Poliţistul are dreptul să solicite oricărei persoane care face obiectul unor măsuri polițienești, să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, să țină mâinile la vedere şi/sau să adopte o poziție inofensivă care exclude săvârșirea unei acțiuni violente îndreptate împotriva acestuia.

Se interzice solicitarea adoptării poziției culcat în cazul femeilor cu semne vizibile de sarcină, persoanelor cu semne vădite de invaliditate şi copiilor.

În înțelesul prezentei legi, prin atac armat se înțelege atacul săvârșit de o persoană cu o armă de foc sau cu obiecte, dispozitive, substanțe sau animale ce pot pune în pericol viața, sănătatea ori integritatea corporală a persoanelor.

Se introduce prezumția de intenție a unei acțiuni violente îndreptată împotriva polițistului

Se prezumă intenția săvârșirii unei acțiuni violente îndreptate împotriva polițistului fapta oricărei persoane de a nu se conforma solicitărilor polițistului (să renunțe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, să țină mâinile la vedere şi/sau să adopte o poziție inofensivă care exclude săvârșirea unei acțiuni violente îndreptate împotriva acestuia) sau de a se apropia de acesta după ce, în prealabil, a fost somată prin cuvintele „Stai, poliția! – Nu te apropia!”.

Se reglementează situațiile când polițistul are dreptul de a pătrunde într-un spațiu privat fără acordul proprietarului

Astfel, polițistul are dreptul de a pătrunde într-o locuință sau orice spațiu delimitat în orice mod ce aparține ori este folosit de o persoană fizică sau juridică, fără învoirea acesteia sau a reprezentatului legal, dacă:

a) există indicii că în acel spațiu se află o persoană a cărei viață sau integritate corporală este pusă în pericol sau o persoană decedată;

b) în acel spațiu se află autorul unei infracțiuni flagrante, comisă prin folosirea unei arme ori substanțe explozive, narcotice sau paralizante, prin violență, ori de către o persoană mascată, deghizată sau travestită;

c) în acel spațiu se află autorul unui act terorist.

Polițistul poate pătrunde în spațiul respectiv, inclusiv prin folosirea forței:

a) dacă există motive temeinice pentru a anticipa rezistență armată sau alte tipuri de violență ori există un pericol cu privire la distrugerea probelor;

b) în cazul unui refuz sau dacă nu a fost primit niciun răspuns la solicitările polițistului de a pătrunde în acel spațiu.

După înlăturarea pericolului ori prinderea autorului infracțiunii sau actului terorist, polițistul are obligația de a părăsi spațiul respectiv, cu excepția situației în care obține consimțământul de a rămâne. Cu această ocazie nu se efectuează acte specifice percheziției domiciliare.

În situația în care este necesară luarea unor măsuri de conservare a locului săvârșirii infracțiunii şi de ridicare sau conservare a mijloacelor materiale de probă, polițistul are dreptul să îndepărteze temporar persoanele din spațiul respectiv sau să solicite acestora să rămână pe loc până la identificarea lor.

Fişiere ataşate